Wednesday 21 March 2012

PENGURUS YANG BAIK VS PENGURUS TIDAK BAIK

Pada 15.3.2012, saya belajar mengenai pengurus yang baik dan pengurus yang tidak baik.
Penting sebagai seorang pengurus untuk menjaga anak didiknya.
Jika pengurus itu baik, maka eloklah sistem pengurusannya..
Manakala jika seseorang pengurus itu tidak baik, akan teruklah juga pengurusannya..
disini saya ingin kongsikan tips-tips menjadi pengurus taska atau pengurus tadika yang baik serta keburukan jika menjadi pengurus yang tidak baik.

KENAPA PENGURUS PENTING??
  • Uruskan segalanya berkaitan dengan gaji, persekitaran, keselamatan, kewangan, kawasan, aktiviti, kemudahan, kebersihan dan sebagainya.
  • Arahan yang jelas
  • Sokongan kepada pekerja
  • Bijak berkomunikasi dengan pelanggan iaitu ibu bapa 
  • Persekitaran yang sihat dan selamat untuk kanak-kanak

PENGURUS YANG BAIK
 
  • demokratik
  • positif
  • sentiasa senyum
 
  • mesra dengan pekerja dan pelanggan
  • menyokong satu sama lain
  • tidak pilih kasih
  • senang didekati
  • berdisiplin
  • prihatin
  • konsisten
  • berfikiran terbuka
  • toleransi
  • mempunyai 'mood' yang stabil
  • pendengar yang baik
  • contoh yang baik kepada pekerja
  • hormati orang lain
  • berani mengambil risiko
  • berpengetahuan
  • fleksibel
  • memahami 
  • bertanggungjawab
  • hargai pekerja
PENGURUS YANG TIDAK BAIK
 
  • 'mood' turun naik
  • pilih kasih 
  • pentingkan diri
  • sombong
  • kedekut
  • pemarah
  • terlalu mendesak
  • tidak bertoleransi
  • terlalu rigid
  • terlalu tegas
  • tidak konsisten
  • suka mengarah
  • negatif
  • terlalu inginkan kesempurnaan
  • terlalu beremosi
  • tidak beretika
  • 'cakap tidak serupa bikin'

Sukar sebenarnya untuk menjadi yang terbaik. Sebagai pengurus, mereka haruslah menjadikan diri mereka sebagai teladan yang baik kepada pekerja. Saya sendiri pernah bertemu dengan beberapa pengurus yang baik dan pengurus yang tidak baik.
Apabila saya berhadapan dengan pengurus yang baik, mereka dengan mudah dapat menjadi kawan kita, mendengar pendapat kita, memberi nasihat dan menghormati kita. Saya dapat melakukan kerja dengan selesa apabila berhadapan dengan pengurus yang baik ini.

Manakala apabila saya berhadapan dengan pengurus yang tidak baik, saya tidak dapat menumpukan perhatian terhadap tugas yang sedang dilakukan. Pengurus yang tidak baik ini selalu marah tidak tentu masa, cakap tidak serupa bikin, pilih kasih dan 'mood' pengurus itu sendiri yang sentiasa turun naik. Saya yakin ramai lagi orang yang berhadapan dengan pengurus yang tidak baik. 

Oleh itu, kepada semua disana, jika anda bakal menjadi seorang pengurus suatu hari nanti, amalkanlah sikap-sikap pengurus yang baik. Terapkan nilai-nilai murni dalam diri agar disayangi semua pihak. pekerja dan pelanggan akan menyenangi diri anda yang bersikap positif.

pesanan terakhir dari saya :

 

No comments: